Life Beyond

Step through the Veil and enter the Life Beyond.

Life Beyond

Life Beyond on nykyaikaan perustuva fiktiivinen maailma. Meille kaikille tutusta ympäristöstä sen erottaa verho, ilmiö joka jakaa fyysisen ja ideamaailman liukuvasti toisistaan. Life Beyondin maailmassa rinnallamme elää mitä sanoinkuvaamattomimpia otuksia, ideaolentoja ja verhon syövereihin vajonneita ihmisiä, joita tavalliset ihmiset eivät kykene havainnoimaan ja/tai muistamaan. Häilyvän pinnan alla kuohuu jatkuva taistelu ihmisyyden säilyttämiseksi maailmassa, joka on täynnä vaaroja, demoneita, draamaa, mystiikkaa sekä poliittisia valtataisteluja useiden eri järjestöjen välillä, joista jokainen pelaa omilla säännöillään.

Life Beyond käsittelee monia teemoja, kuten syrjäytymistä, menetystä, yksinäisyyttä, valtaa, ihmisoikeuksia, arvoja, yhteiskuntaa, ideologioita, eksistentialismia, elämää ja kuolemaa.

Life Beyondin maailma on täynnä yksityiskohtia, mutta sitä määrittää pääosin kolme asiaa: verho, magia ja umbriitit. Life Beyond Codex -lähdekirja antaa hyvin kattavan kuvan maailmasta, sen asukeista, ilmiöistä, järjestöistä ja legendoista.

Lataa lähdekirja

Verho

Mikä on Verho?

Verho on ilmiö, joka suojaa tavallisia ihmisiä, kubiitteja, maagisen ideamaailman olioilta ja tapahtumilta. Ilmiön aiheuttaa aivojen huomaamaton osa kehrä, joka vaivuttaa loogisesti selittämättömät asiat unohduksiin ja täyttää aukot järkiperäisesti.

Vajoaminen

Vajoaminen on seuraamus, joka voi aiheutua kehrän ylikuormittumisesta. Kehrän vaurioituessa henkilön kyky käsitellä magiaa herää, mutta kubiitit unohtavat tämän olemassaolon. Vajonneesta tulee unohdettu, eksiitti. Ihmiset jatkavat elämää kuin vajonnutta ei olisi koskaan ollut olemassa. Täysin poissa muistoista. Rakkaimmat läheiset saattavat tunnistaa vajonneen kohdatessa, mutta muistot painuvat taas unholaan, kun on aika erota. Vajoaminen käy asteittain ja syvemmälle vajonneet katoavat hekin pian toisten eksiittien muistoista. Vajoamista ei voi kumota ja se voi johtaa lopulliseen kadotukseen. Kanssakäyminen selvästi vähemmän vajonneen kanssa altistaa tämän vajoamiselle, mutta vajoaminen ei vaikuta eläimiin. Nykyisen käsityksen mukaan “kubiittiminän” säilyttäminen on kuitenkin mahdollista, mutta se vaatii tiukkoja elämäntapoja. Esimerkiksi paavin kubiittiminää ylläpidetään tällaisin harjoittein. Tästä on syntynyt uskomus velhoista (wizard), jotka pystyvät näkemään ja näkymään verhon läpi mielensä mukaisesti.

Elämänmuutos

Vajoaminen on järkyttävä kokemus. Jotkut kokevat sen mahdollisuutena, toiset eivät kestä läheistensä menetystä. Verhon toisella puolella avautuu kuitenkin mitä ihmeellisimpiä mahdollisuuksia, monet sellaisia mitä kubiitit eivät koskaan tule saavuttamaan. Ikuinen nuoruus, yli-inhimilliset kyvyt, ihmeparannus, ja uskomattomat määrät rahaa tai valtaa ovat kaikki mahdollisia.

Elämä vajonneena muotoutuu rajusti vajoamisen tuomien haasteiden myötä. Useimmat elävät kubiittien maailman rinnalla välttäen intiimejä suhteita kubiittien kanssa ja ottavat mitä tahtovat. Kun yhteys muihin eksiitteihin löytyy, sidettä niihin harvoihin ystäviin pidetään suuressa arvossa.

Tiede & verho

Verhoa tutkiva tiede on ottanut suuria harppauksia modernin ajan myötä. Kiitos eksiittitieteilijöiden, kuten Lise Meitnerin, Albert Einsteinin, Eduard Wirthsin ja Thomas S. Harveyn, verhon toimintaa ymmärretään nykyään huomattavasti paremmin. Haituvateoria ja kehrän löytyminen ovat suurimpia verhotieteen tuotoksia. Haituva on verrattavissa hiukkastason alkeiskappaleeseen, joka on kaiken maagisen pienin rakennusaine. Muun muassa sielu, käsitteet ja umbriitit koostuvat haituvista. Tieteen nimissä on tehty myös paljon kyseenalaisia kokeita valvonnan puutteen vuoksi.

“Unet syntyvät kehrän toiminnan tuloksena. Alitajuiset houreet ovat sekoitus omia muistoja ja suodatettuja ilmiöitä, joita vielä nukkuessa käsitellään.”


Magia

Mitä on magia?

Magia on ideamaailman luonnonlakien käyttämistä ihmetekoihin. Magiaa harjoitetaan tavallisesti loitsuin ja rituaalein. Magian käsittely altistaa aina vajoamiselle, joten maagit harjoittavat taikuutta huolella ja varoen. Magia on tavallisesti vaatimatonta eikä ole ihmisaistein havaittavissa, kuten valoilmiöinä tai ääninä. On vain kuin asiat tapahtuisivat, tai olisivat olleet aina niin. Magia perustuu vahvasti uskoon ja sekä loitsijan, että tämän kohteen on tärkeää luottaa taikuuteen.

On olemassa kolme tapaa tehdä magiaa: animointi, kanavointi, realisointi. Maagit ylläpitävät myös näiden sisällä risteäviä koulukuntia, jotka keskittyvät tietyntyyppisen magian, kuten nekromantian, ennustuksen tai alkemian harjoittamiseen.

Loitsut ja rituaalit

Loitsut ja rituaalit on kehitetty auttamaan magian harjoittamisessa sekä vähentämään vajoamisen riskiä. Nämä keinot hallita voivat epäonnistua, jos niitä ei toteuta huolella. Taian epäonnistuessa se usein vääristyy ja voi aiheuttaa katastrofaalisia lopputuloksia. Epäonnistumisen sivuvaikutuksiin kuuluu vajoamista, ruumiillista ja henkistä uupumusta ja huonovointisuutta. Äärimmäisissä tapauksissa maagi näkee väliaikaisesti syvälle verhoon. Ilmiötä kutsutaan verhosukellukseksi. Tuona aikana maagi kokee eräänlaisen paniikkikohtauksen, sillä ihmismieltä ei ole luotu käsittelemään verhon syvyyksien kauhuja.

Syntipukki

Syntipukki on maagin oma uniikki esine, jota hän käyttää loitsimisen apuna. Sen tarkoitus on auttaa keskittymisessä ja ennen kaikkea ehkäistä verhoon vajoamista ja mahdollisen epäonnistumisen jälkiseuraamuksia. Maagi vakuuttelee itselleen, että magian mahdoton prosessi syntyy ja kulkee syntipukin, eikä hänen itsensä, kautta. Samoin kuin luotto magiaan syntyy ihmisen uskosta itseensä ja ihmeisiin, niin toimii myös kehrä ja vajoaminen. Historiallisesti syntipukki tunnetaan myös nimillä fokus ja fetissi.

Animointi

Animointi on riskittömin tapa käsitellä magiaa. Animoidessa maagi hyödyntää esineissä ja aineissa olevia ominaisuuksia. Animoijalla on kyky aistia ja manipuloida, yhdistellä sekä siirtää näitä maagisia piirteitä. Yhdistelmiä on loputtomasti ja vaikeimmat rituaalit vaativat pitkälle jalostettuja ainesosia. Yleensä animoijan syntipukki on oma henkilökohtainen magiasinetti. Magiasinetti on henkilökohtaiseksi suunniteltu kuvio, jonka tarkoitus on luoda yksilöllisyyttä eri animoijien välille välille.

Kanavointi

Kanavointi on umbriitin kykyjen käyttämistä haluttuun ihmetekoon. Palvontaa harjoittava maagi voi tehdä sopimuksen palvomansa aatelisen jumalan kanssa ja pyytää voimansa tältä. Tällöin kanavointi toimii jonkin aatelisen nimetyn henkilöitymän, avatarin, kautta. Aatelisen suosion saaminen ja ylläpitäminen vaativat omistautumista uhrilahjojen, rukousten ja rituaalien muodossa. Syntipukiksi aatelisen kanavoimiseen maagi valitsee jonkin tätä kuvaavan esineen, symbolin tai ajatuksen. On yleisesti paheksuttavaa tehdä sopimus demonin kanssa, joka ei ole aatelinen. Tätä pidetään vaarallisena ja ihmisyyttä halventavana. Toinen keino kanavoida on hallitseminen. Hallitseminen on demonien pakottamista esineeseen, mediumiin, jota kanavoija on pitää mukanaan taikoessa. Medium toimii usein myös syntipukkina.

Realisointi

Realisointi on raa'an magian käyttämistä itsestä sekä ympäristöstä ammentaen. Realisointi on vaarallista, mutta ei vaadi valmisteluja ja on tästä syystä nopeaa ja helposti lähestyttävää. Ainoa keino maagille suojella itseään realisoidessa on syntipukki, jonka roolia usein toimittaa korttipakka. Korttipakan käyttö on Maagien Killan suosittelema ja tästä syystä levinnyt yleiseksi käytännöksi ympäri maailmaa. Vaarallisuudestaan huolimatta realisointi kiehtoo monipuolisuutensa vuoksi ja sitä harjoitetaan suhteellisen paljon myös animoinnin ja kanavoinnin ohella.

“Muistan myskisen tuoksun, kun kolmas suitsuke sytytettiin ja merivesi kaadettiin tuhkaan. Muistan epätoivon, kun kulho halkesi ja maailma kääntyi nurin. Muistan, että rituaalia ei voi tehdä yksin. En vain muista tehneeni sitä kenenkään kanssa.”


Umbriitit

Umbriitit - demonit - ideaolennot

Umbriitit, tai ideaolennot, ovat ideamaailmassa eläviä aineettomia tiedostavia olentoja, jotka edustavat ideoita, meemejä. Olemuksestaan huolimatta umbriitit voivat vaikuttaa fyysiseen maailmaan. Esimerkiksi voimakkaalla sateen umbriiteilla on valta sateeseen, kun taas moottoripyörien valtias voi ottaa haltuunsa vanhan Harley Davidsonin. Umbriitit saavat valtansa elävien olentojen uskosta ja teoista. Ihmisten vaalimat ideat kantavat voimaa, mutta unohtuvat meemit menettävät valtansa ja niitä edustavat umbriitit katoavat. Umbriitin luonnolle ei ole mahdollista valehdella. Etenkin heikompia umbriitteja kutsutaan myös demoneiksi.

Domeeni

Domeeni on umbriitin oma aineeton ja paikaton valtakunta, jossa sen omistajalla on äärimmäinen valta. Mahtavilla demoneilla ja jumalilla on usein domeenissaan monia muita alhaisempia umbriitteja, joita he hallitsevat. Elävän olennon sielu voi myös joutua domeeniin. Kaikkein voimakkaimmat umbriitit voivat yhdistää myös fyysisiä alueita domeeniinsa.

Heikkoudet

Heikkoudet ovat osa demonia tämän edustamien meemien lisäksi. Demonia voi häiritä ja vahingoittaa altistamalla demonin sen heikkoudelle. Heikkoudet voivat olla ideoita tai ainetta. Esimerkkejä heikkouksista ovat muun muassa rauta, alumiini, kulta, salvia, pavut, suola, alkuluvut, arvoitukset, labyrintit, pii, vokaalittomat sanat ja kastraatit.

Jumalat

Jumalat, tai aateliset, ovat voimakkaita umbriitteja, joita ihmiset eivät voi hallita heikkouksien avulla. Jumala nöyrtyy vain toisen aatelisen tai massiivisen ionisoivan säteilyannoksen, kuten ydinräjähdyksen, edessä. Aatelisilla on usein lukuisia seuraajia, jotka vahvistavat tämän vaikutusvaltaa ja joille tämä antaa siunauksensa. Suurin osa eksiiteistä palvoo jotain jumalaa.

“Kuten Operaatio Crossroads on todistanut, aateliset eivät ole täysin koskemattomia. Satojen vuosien ajan näiden ainoana heikkoutena on nähty olevan toinen aatelinen. Nykyään tiedämme paremmin ja voimme taistella näitä tyranneja vastaan yhtenä rintamana ihmiskunnan säilyttämiseksi.”